Vastine

Vastine Helsingin Sanomissa 29.1.2024 ja paikallislehdessä oleviin kirjoituksiin. Vastineessa on avattu tehdyt päätöset koskien Täydenkuun Tansseja.

Täydenkuun Tanssit -festivaali

Helsingin Sanomissa 29.1.2024 oli kirjoitus otsakkeella ”Perussuomalainen vaatimus ”pyhäjärvisistä perinteistä” oli nykytanssifestivaalille liikaa – lopettaa yli 30 vuoden jälkeen”

Jutussa toiminnanjohtaja Taina Ala-Ketola on maininnut, että ”kaupungin vahva puolue vaati päätökseen lisäyksen, että nykytaidefestivaalin pitää noudattaa ”pyhäjärvisiä perinteitä”.

Ja, että perussuomalaiset ovat sanoneet suoraan, että festivaali saa mennä.

Jaana Koski kysyy ”Sanotaan Sanomista” otsakkeen alla, ”Kuka kaatoi tanssit?”, ja viittaa Helsingin Sanomien kirjoitukseen, joka kohdistuu perussuomalaisiin.

Haluan omasta ja ryhmäni puolesta tuoda esille kaupungilla tehdyt päätökset.

Kaupunginvaltuusto 7.12.2021 päätti yksimielisesti avustaa Tanssi ry:n Täydenkuun tanssit -festivaalia 30.000,- eurolla vuonna 2022.

Myöhemmin 2.3.2022 hyvinvointilautakunta on hyväksynyt yhteistyösopimusluonnoksen kolmelle vuodelle. Eriävän mielipiteen sopimukseen on jättänyt hyvinvointilautakunnan puheenjohtaja (keskustan edustaja).

Edelleen hyvinvointilautakunta on 6.4.2022 hyväksynyt yhteistyösopimuksen kolmelle vuodelle.

Pyhäsalmen Tanssi ry:n hallitus haki kaupungilta maksuvalmiuslainaa 150.000,- euroa taloustilanteen heikentymisen vuoksi.

Kaupunginhallitus yksimielisesti palautti viranhaltijan esityksestä asian valmisteluun ja edellytti mm. selvityksiä riittävistä vastavakuuksista, sekä yhdistyksen talouden kantokyvystä seuraavalle viidelle vuodelle laskelmamuodossa. Kuntalaki 129 §:n mukaan kunnan myöntämä laina, takaus tai muu vakuus ei saa vaarantaa kunnan kykyä vastata sille laissa säädetyistä tehtävistä. Lain mukaan kunta ei saa myöntää lainaa, jos siihen sisältyy merkittävä taloudellinen riski ja että kunnan edut tulee turvata riittävän kattavilla vastavakuuksilla.

Tehtyjen päätösten perusteella en ymmärrä perussuomalaisiin kohdistunutta syytöstä. Kiitos, että Helsingin Sanomien toimittaja otti minuun yhteyttä ja halusi kuulla minuakin, ettei juttu olisi yksipuolinen kannanotto.

Tämä uutisointi on julkaistu Hesarissa. Siinä totean, ettei ensiksikään perussuomalaiset ole paikkakuntamme suurin puolue, ja toiseksi emme ole olleet vaatimassa mihinkään jutussa mainittua lisäystä.

Pyhäsalmen Tanssi ry on ilmoittanut 22.1.2024 kaupungille, että se on päättänyt lakkauttaa Täydenkuun Tanssit -festifaalin kokonaan. Yhdistys on siis tehnyt päätöksen.

Paikkakuntamme tapahtumatarjontaan se jättää aukon. Kaupungin päättäjinä joudumme kantamaan vastuuta kaupungin taloudesta. Sama vastuu pätee yrityksissä ja yhdistystyksissä.

Mielestäni tapahtuman lakkauttaminen on sinällään pois paikkakunnan tapahtumista, mutta syytökset edustamaani puoluetta kohtaan kohtaan ovat aiheettomia ja vääristeltyjä.

Pyhäjärvi 30.1.2024

Raija Leppäharju