Mielipidekirjoitus Pj Sanomat, “Mikä ihmeen In-House yhtiö?”

Mikä ihmeen In-house yhtiö?

In-house-yhtiö on kunnan tai kuntayhtymän omistama ja niiden määräysvallassa oleva osakeyhtiö, jolta tehdyt hankinnat voidaan toteuttaa ilman hankintalain mukaista kilpailutusta. Hyvinvointialueiden muodostumisen seurauksena niiden tulisi järjestää julkinen kilpailutus hankkiessaan sote-yksiköihin (terveyskeskukset, kotihoito jne) liittyvät ateria- ja puhtaanapitopalvelut.

Julkista kilpailutusta ei tarvitse järjestää, jos hankinnat tapahtuu omalta sidosyksiköltä, eli erillisestä määräysvaltaa käyttävästä yksiköstä. Näin on sitten synnytetty in-house osakeyhtiöitä. Pohjois-Pohjanmaan aluevaltuusto oli maaliskuussa 2022 tehnyt periaatepäätöksen, että alueelle perustetaan enintään kolme ateria- ja puhtauspalveluiden in-house yhtiötä. Käytännön perustamistoimista vastaa hyvinvointialue. Liittyminen in-house yhtiöön on kuntien valtuustojen päätettävissä. Pyhäjärvi liittyi äänestyksen jälkeen in-house yhtiöön 31.5.2022, jolloin mukana oli 9 kuntaa Oulun eteläiseen perustettavaan in-house yhtiöön, ja jonka suurimpana omistajana hyvinvointialue.

Nyttemmin in-house yhtiöiden määrä Pohjois-Pohjanmaalle on muuttunut kahteen. Siten alueeseen, johon Pyhäjärvi kuuluu on tullut lisää kaksi kuntaa, Pyhäjoki ja Siikajoki. Tällöin kuntia on 11.

Mitä tämä sitten käytännössä merkitsee? Henkilöstö siirtyy PPE-Köökki Oy:n palvelukseen. Pyhäjärven osuus yhtiöstä on 4,8 %. Kaupunki vuokraa keittiön Köökki Oy:lle. Päätösvalta ateria- ja puhtaanapitopalveluista siirtyy Pyhäjärven kaupungilta em. yhtiölle. Köökki Oy:n kotipaikka on Ylivieska. Hyvinvointialue hankkii Köökki Oy:ltä ko. palvelut. Se, missä ne tuotetaan, on Köökki yhtiön päätettävissä. Toivottavasti aterioita valmistetaan edelleen jatkossakin Salmen koulun keittiössä ja keskittämisiä ei tulisi, joka johtaisi aterioiden kuljetusmatkojen pidentymisiin, työpaikkojen menettämisiin. Pohtimista riittää myös siinä, mistä lähiruoka hankitaan, kun alue on suuri, ja päätösvalta on muualla. Epäselvää on myös se, miten hinnoitellaan jatkossa keittiön vuokraus paikkakuntamme muihin tapahtumiin? Varhaiskasvatuksen ja koululaitoksen ateriat tultaneen sitten hankkimaan Köökki Oy:ltä, mikä on hinta, jää nähtäväksi, ja voiko tapahtua ilman kilpailutusta?

Minä, ja perussuomalaisten valtuustoryhmä katsoi, että menetämme merkittävän osan tärkeässä asiassa päätösvaltaa muualle. Mistä Köökki Oy hankkii lähiruokaa, mihin sijoittuvat työpaikat? Mielestämme asiassa olisi pitänyt ottaa ”aikalisä” ja päättää liittymisestä yhtiöön halutessaan myöhemmin, kun nähtäisiin sen toiminta käytännössä jatkossa.

Pyhäjärven perussuomalaisten valtuustoryhmä

Raija Leppäharju