Valtuustoaloite 18.3.2024 kohtaamispaikan saamiseksi

VALTUUSTOALOITE

Pyhäjärven kaupunginvaltuusto 18.3.2024

Perhekeskus Aarnolassa on ollut monenlaista toimintaa lapsiperheille vuodesta 2012 lähtien. Sittemmin Aarnola muutti Vanhan Pyhäjärventien varrelle.

Perhekeskuksessa vanhemmat ovat voineet tavata samassa elämäntilanteessa olevia aikuisia ja lapset ovat saaneet ikäistään seuraa. Perhekeskuksessa on ollut mm. vauvaperheiden ja odottavien äitien kerhoja. Edelleen lapsiparkkitoimintaa ja tarjolla on ollut jopa edullista lounasta. Nyt on tullut tietoon, että toiminta loppuun 31.3.2024.

Vanhempien ja lasten kohtaamispaikka on ollut monille perheille äärettömän tärkeä tukiverkko arkeen. Se on paikka, jossa lapset, vanhemmat, ovat voineet tavata toisiaan ja antaa toisilleen tukea ja sisältöä elämään. Lapsiparkkikin on ollut tärkeä. Monilla perheillä ei ole mummoja, tai vaareja, jotka huolehtisivat lapsista silloin, kun vanhemmalla on vaikkapa kampaajalla käynti. Esille on tullut myös se, että paikkakunnallemme muuttaneille lapsiperheille kohtaamispaikka vertaustukipaikkana on ollut ensiarvoisen tärkeää, koska tuttuja ei ole ollut.

Kaupungin 28.2.2022 hyväksymässä hyvinvointisuunnitelmassa vuosille 2022-2025 on s. 36 Toimenpide kohdassa maininta ”Perhekeskustoimintamallin syventäminen ja toiminnan sujuvoittaminen.” Resurssi kohdassa ”Lasten ja nuorten ja perheiden parissa toimivat”. Ja arviointimittarit kohdassa ”Yhteiset kokoontumiset ja sujuva yhteistyöprosessi”. Myös Lape -muutosohjelmassa kohtaamispaikka nähtiin tärkeänä. Lapen toiminnan arvot: perhekeskeisyys, tasa-arvoisuus, ja inhimillisyys eivät ole hävinneet mihinkään.

Joillakin paikkakunnilla on lapsiperheille kotipalvelua. Joillakin taas on lapsiperheiden avoimia kohtaamispaikkoja. Esim. Vantaalla on tämmöinen 0-6 vuotiaille lapsille ja heitä hoitaville aikuisille. Kohtaamispaikalla lapset ja aikuiset voivat viettää aikaa yhdessä sisällä ja ulkona ja saada tukea perheen arkeen. Kohtaamispaikalla voi syödä omia eväitä ja lämmittää ruokaa mikrossa. Aikuiset huolehtivat kohtaamispaikassa omista lapsistaan. Kohtaamispaikassa järjestetään myös kerhoja.

Me allekirjoittaneet teemme seuraavan valtuustoaloitteen: Pyhäjärven kaupunki ryhtyy toimenpiteeseen, jolla paikkakunnallemme saadaan kohtaamispaikka kohtaamisten mahdollistamiseksi, kerhojen pitämiseksi, lapsiparkiksi jne. Tärkeää on myös yhteistyö kolmansien sektoreiden kanssa, esim. seurakunta.

Pyhäjärvi 18.3.2024

Pyhäjärven Perussuomalaiset valtuustoryhmä